Kuka korjaa palaneen lampun? 12 yleisintä kysymystä kiinteistöhuollon vastuunjakoihin liittyen

Asumiseen ja asuntojen kunnossapitoon liittyvät kysymykset ovat päivittäisiä Optima Kiinteistöpalveluiden arjessa. Huolehdimme kiinteistöhuollossa lähes 200 taloyhtiöstä ja liiketilasta, joten erilaisten vika- ja korjaustilanteiden kirjo on laaja. 

Vastuunjakotaulukko on kiinteistöliiton asiantuntijoiden näkemys asunto-osakeyhtiölain mukaisesta vastuunjaosta taloyhtiön ja osakkaan välillä. Vastuunjakotaulukko kertoo yksityiskohtaisesti, miten vastuu rakennuksen eri järjestelmien, osien ja laitteiden osalta jakautuu. 

Asiakaspalvelussamme vastataan päivittäin lukuisiin erilaisiin kysymyksiin ja ohjeistetaan erityisesti taloyhtiöiden asukkaita, kuinka kussakin tilanteessa toimitaan. Kokosimme yhteen kiinteistöhuollon 12 yleisintä kysymystä vastauksineen. Kerromme, miten seuraavissa tilanteissa voi toimia ja kuka maksaa mahdolliset korjauskulut. 

Tässä tekstissä asukkaalla tarkoitetaan osakasta. Emme siis ota kantaa osakkaan ja mahdollisen vuokralaisen välisiin vastuunjakoasioihin. On myös hyvä huomioida, että mikäli vahinko on aiheutettu tahallisesti, on vahingon aiheuttaja aina vastuussa teostaan ja siitä syntyvistä kustannuksista. 

1. Vessassa bidé-suihku vuotaa. 

Voimassaolevan vastuunjakotaulukon mukaan tämän työn kustannus tulee osakkaalle. Tarvitaan vain soitto kiinteistöhuollon asiakaspalveluun ja tulemme korjaamaan tai vaihtamaan bidé-suihkun.  Asukas voi vaihtaa tämän myös itse. Letkuja ja tiivisteitä löytyy jokaisesta rautakaupasta.

2. Kylpyhuoneen peilikaapin lamppu on palanut. 

Asunnon palaneiden polttimoiden vaihto on aina asukkaan vastuulla, olet sitten asunnon omistaja tai vuokralainen. Loisteputkea vaihtaessasi muistathan vaihtaa myös sytyttimen.

Voit toki myös pyytää huoltoyhtiötä apuun. Tästä työstä veloitamme tuntihinnastomme mukaisen maksun sekä uuden polttimon hinnan. 

3. Asunnossani on kylmä, vaikka patterit ovat täysillä.

Kokeile ensin laittaa patteri pois päältä ja uudestaan päälle. Jos patterista kuuluu lorinaa, se tulee ilmata. Voit osatessasi ilmata sen itse tai pyytää huoltomiestä apuun. Jos patteri ei tämän jälkeen lämpene, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Kyseessä voi olla jumiutunut venttiili. 

Patterit ovat yhtiön vastuulla, joten korjauskustannukset kuuluvat yhtiölle. 

4. Ikkunan kahva ei käänny, enkä saa ikkunaa kunnolla kiinni.

Sisemmän eli asuinhuoneiston puoleisen ikkunan kahvaan liittyvät vikakorjaukset ovat asukkaan vastuulla. Jos taas kyseessä on ulompi ikkuna, on se taloyhtiön vastuulla. Mahdolliset korjaus- ja huoltokulut jakautuvat tämän mukaan. Kannattaa ensin kokeilla öljytä ikkunan pitkäsalpa ja kahva, mutta voit halutessasi myös ottaa suoraan yhteyttä huoltoyhtiöön.

5. Lunta on satanut muutaman päivän ajan taukoamatta. Olette auranneet muuten taloyhtiömme pihan, mutta parkkiruudut on jätetty auraamatta. Miksi?

Kiinteistöhuoltosopimukseen ei lähtökohtaisesti kuulu parkkiruutujen auraus. Parkkiruutu kuuluu asukkaan vastuulle. Huoltoyhtiö voi ehtiessään ottaa ruutuja puhtaaksi, jos niitä on vähintään kaksi ruutua vierekkäin vapaana. 

6. Saunan kiuas ei lämpene.

Voit tarkastaa ensimmäiseksi, onko vika kytkimessä tai onko sulake tai vastus palanut. Riippumatta syystä, kaikki kiukaaseen liittyvä on asukkaan vastuulla. Jos saunan kiuas on todella vanha, kannattaa harkita uuden kiukaan hankkimista vastusten uusimisen sijaan. Voimme kiinteistöhuollosta tulla tarkastamaan tilanteen, ja mikäli vika on korjattava, sähkömiehen kulut lankeavat osakkaalle.

7. Keittiössä lieden kaksi etummaista levyä ei toimi enää kunnolla.

Ole yhteydessä kodinkoneen merkkihuoltoliikkeeseen. Asukkaan vastuulla on tilata huolto ja maksaa kulut korjauksesta. 

8. Kylpyhuoneessa haisee pahalle.

Asukkaana sinun tulee ensimmäiseksi puhdistaa kylpyhuoneen hajulukot. Lattiakaivon hajulukon voi tarkistaa nostamalla lattiakaivon päällä olevan ritilän ylös ja irrottamalla hajulukon, mikäli se on irrotettavissa. 

Poista lattiakaivossa mahdollisesti olevat hiukset ja muu sinne kuulumaton lika, sekä puhdista esimerkiksi harjalla hajulukko puhtaaksi. Varmista, että hajulukko menee kunnolla takaisin paikalleen. Jos samassa tilassa on lavuaari, tulee myös sen hajulukko puhdistaa. Lavuaariin voi kaataa viemärinavausainetta, jota voi ostaa esimerkiksi päivittäistavarakaupasta. Toimi pakkauksessa olevan ohjeen mukaisesti.

Jos haju ei häviä tämän jälkeen, ota yhteys huoltoyhtiöön. Ongelma voi olla syvemmällä ja tällöin kunnossapitovastuu siirtyy taloyhtiölle. 

9. Hajuvesipullo tippui lavuaariin, johon tuli särö. Kuka hankkii uuden lavuaarin? 

Uuden lavuaarin hankinta on asukkaan vastuulla. Huoltoyhtiöltä voi tilata lavuaarin asennuksen ja voimme huolehtia myös uuden lavuaarin hankinnasta puolestasi. Lasku tulee asukkaalle. 

Useat kotivakuutukset voivat korvata tämän tyyppisen vahingon, joten kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä omaan kotivakuutukseen.

10. Olen muuttanut vastavalmistuneeseen taloyhtiöön ja asuntoni on kylmä. Haluaisin tänne lämmityksen päälle.

Rakennuttajan takuu kiinteistöstä kestää kaksi vuotta rakennuksen valmistumisajankohdasta.  Lämmitysjärjestelmän eli patteriverkoston tasapainotus toteutetaan useimmiten ensimmäisen talvikauden aikana, kun useamman vuorokauden ajan on ollut vähintään 5 astetta pakkasta. Lämmitysjärjestelmän tasapainotuksella pyritään siihen, että kaikkien taloyhtiön huoneistojen sisälämpötilat ovat tasaiset ja suunnitelmanmukaiset. Tavoitelämpötila uusissa rakennuksissa on noin 21 astetta. Voit mitata lämpötilan noin 1,5 metrin korkeudesta keskeltä huonetta tai sisäseinän vierestä.

Voit tarvittaessa olla yhteydessä huoltoyhtiöön tai rakennuttajaan. 

11. Keittiön hana vuotaa allaskaappiin.

Kaikki hanojen vuotoihin liittyvät asiat ovat yhtiön vastuulla. Useimmiten hanojen vuotaminen johtuu tiivistevioista. Jos kyseessä onkin astianpesukoneen vuotava liitäntä, vastuu on asukkaan. Vuotavat vesijärjestelmät kannattaa aina tarkastuttaa ammattilaisella. Tulemme Optima Talotekniikan tiimistä mielellämme tarkastamaan tilanteen ja korjaamaan vuodon aiheuttajan. 

12. Taloyhtiön talouteen liittyvät asiat

Huoltoyhtiön asiakaspalveluun tulee usein kysymyksiä, jotka koskevat taloyhtiön talouspuolta. Talouteen liittyvissä asioissa kuuluu kääntyä aina isännöitsijän puoleen. 

Kuinka lähteä ratkomaan asunnon ongelmatilannetta?

Karkea jaottelu auttaa hahmottamaan, miten asunnon huolto- ja korjaustoimenpiteiden vastuut jakautuvat. Yhtiön vastuulle kuuluvat yleensä rakenteet, eristeet ja järjestelmät kuten vesi-, viemäri- ja ilmanvaihtojärjestelmät. Osakkaan vastuulla ovat yleensä huoneiston sisäosat, kuten pinnat, kodinkoneet, kiinteät valaisimet ja kalusteet.

Huomaathan, että listasimme tähän blogiin yleisiä ongelmia, joita vastuunjakotaulukon kanssa toimittaessa tulee vastaan. Asunto-osakeyhtiölaista voidaan kuitenkin poiketa yhtiöjärjestyksellä ja sinun taloyhtiössäsi saatetaan toimia toisella tapaa. Onkin hyvä tutustua oman kotitaloyhtiön yhtiöjärjestykseen. 

Ongelmatilanteessa varminta onkin aina kääntyä tilanteesta riippuen oman isännöitsijän ja/tai huoltoyhtiön puoleen. Vuokralaisena sinun kannattaa myös aina olla yhteydessä asunnon omistajaan.

Kiinteistöliiton suosituksen mukaisesti kiinteistönpitoon liittyvät työt kannattaa teettää ammattilaisilla. Olemme apunasi eteen tulevissa ongelmissa Optima Kiinteistöpalveluiden ammattitaitoisen tiimin voimin. 

Jari Hyrkäs
Liiketoimintajohtaja
Optima Kiinteistöpalvelut