Hoitotarvikkeiden jakelu helpommaksi itsepalveluautomaatilla

On juhannusviikko ja kesälomat alkavat viimeistään nyt toden teolla pyöriä työpaikoilla. Vaikka loman kiireetön vapaa-aika ilman aikatauluja houkuttelee jo, on myös tunnistettava, että nykyaikainen yhteiskunta on toiminnassa 24/7 ympäri vuoden. Ja tahti tuntuu vain kiihtyvän vuodesta toiseen.

Me Optimalla digitalisoimme ja automatisoimme prosesseja tuomalla markkinoille ratkaisuja, joilla voimme mahdollistaa entistä sujuvamman arjen. Jokainen meistä tarvitsee esimerkiksi terveydenhuollon palveluita kohtuullisen säännöllisesti. Kaikki tiedämme, kuinka arvokasta työtä terveydenhuollon ammattilaiset tekevät. Ja tämä työ jatkuu myös kesällä keskeytyksettä. Arvostan sitä kovasti!

Olemme kehittäneet Optima Locker™ -itsepalveluautomaatin, joka soveltuu terveydenhuollon työntekijöille ja heidän asiakkailleen loistavasti hoitotarvikkeiden jakelu- ja noutopisteeksi. Tästä on hyötyä ympäri vuoden, mutta erityisesti silloin, kun resurssit ovat vähäiset, kuten kesälomien aikaan.

Kunta tai kaupunki palveluntarjoajana luo puitteet hoitotarvikejakelun toteutukseen. Käytännössä prosessi menee jotakuinkin seuraavasti: asiakas tilaa tarvitsemansa hoitotarvikkeen, joka toimitusajan jälkeen tuodaan julkisen terveydenhuollon pisteeseen. Etenkin pienemmissä kunnissa hoitotarvikkeiden nouto on mahdollista hyvin lyhyen ajan: esimerkiksi 1-2 kertaa viikossa on kahden tunnin aikajakso, jolloin tarvike tulee noutaa. Omat kulkemiset tulee siis sovittaa neljän tunnin aikaikkunaan.

Kesäloman toivoisi olevan vähemmän aikataulutettua aikaa kuin arki noin yhdentoista kuukauden ajan vuodesta. Mökin laiturinnokkaan jääminen houkuttaa useimpia meistä enemmän kuin se, että lähtisi ajamaan tiettynä aikana tiettyyn paikkaan keskellä kauneinta kesäpäivää.

Hoitotarvikejakelun joustavuutta voidaan pidentää ja asiakaskokemusta parantaa Optima Locker™ -itsepalveluautomaatin avulla. Kun automaatti sijaitsee terveysaseman tai sairaalan tilassa, jossa toimii päivystys, voi tarvikkeen noutaa milloin tahansa. Asiakas saa puhelimeensa saapumisilmoituksen sekä koodin, jolla lokero avautuu. Henkilökunta voi tehdä hoitotarvikkeiden luovuttamisen sijasta muita tehtäviä. Asiakkaiden yksityisyydensuoja turvataan, kun tarvikkeet eivät ole avohyllyillä tai infopisteessä, jolloin terveyteen liittyvät asiat tulevat helposti julkisemmaksi kuin olisi toivottavaa.

Optima Locker™ mahdollistaa myös logistiikan optimoinnin. Automaatissa on aina vain ne tarvikkeet, jotka odottavat noutoa kohtuullisessa ajassa. Kun toiminta pystytään pitämään yllä pienemmällä varastolla ja noutamattomiin lähetyksiin reagoimaan nopeammin, ovat varastoon liittyvät kulut pienemmät. Ja mikä tärkeintä: julkisen terveydenhuollon tarjoaja voi palvella asiakkaitaan entistä paremmin.

Ja sen kesäpäivän laiturinnokassa voi viettää levollisin miettein ilman aikatauluja. Kuulostaa lomalta, eikö?

Mika Hartikka

Aluemyyntipäällikkö
Optima Solutions Oy