Itsepalveluautomaatti parantaa palvelun saatavuutta

Ystäväni Tiina sairastaa diabetesta. Olemme vanhoja koulukavereita jo 15 vuoden takaa ja olen nähnyt millaista arki sairauden kanssa on. Tuona aikana olen saanut melko hyvän käsityksen myös siitä, miten olennainen osa sairauden hoitoa on se, että hän saa tarvitsemansa hoitotarvikkeet säännöllisin väliajoin maksutta paikallisesta terveyskeskuksesta.

Tiina asuu väkiluvultaan pienellä paikkakunnalla, jossa etäisyydet ovat suuret. Hänellä on matkaa lähimmälle hoitotarvikejakelusta vastaavalle toimipisteelle eli kunnan terveysasemalle noin 40 kilometriä omalta työpaikaltaan, jonne ajaa aamuin illoin vajaan tunnin. Se on pitkä matka ajaa edestakaisin, mutta onneksi ystäväni pitää autolla ajamisesta ja on positiivisen asenteen omaava tyyppi.            

Haastavaksi homma muuttuu siinä vaiheessa, kun ystäväni työpalaveri, lapsen päiväkodin kevätjuhla tai kummipojan synttärikemut sattuvat samaan aikaan, kun hoitotarvikkeet voi noutaa, eli maanantaisin ja torstaisin iltapäiväkolmen ja viiden välillä. Kerran jos toisenkin Tiina on soittanut auton ratista matkallaan terveyskeskuksesta kotiin ja kertonut sivulauseessa, mistä jäi tällä kertaa paitsi. Olen joka kerta yhtä ihmeissäni – onko todella niin, että tämä on paras mahdollinen ratkaisu hoitotarvikkeiden jakeluun vuonna 2019?

Olen ollut Optimalla töissä nyt kahden vuoden ajan. Jo ensimmäisten kuukausien aikana ymmärsin, että pääsääntöisesti läppärien lainaukseen käytettävää Optima Lockeria voitaisiin hyödyntää laajasti eri tarkoituksiin ja monenlaisten palvelujen tarjoamiseen niin julkisella sektorilla kuin yritystoiminnassa. Tämän vuoden aikana olemme saaneet kyselyjä siitä, olisiko meillä tarjota ratkaisuja Tiinan kaltaisten asiakkaiden entistä parempaan palvelemiseen ja kustannustehokkaamman hoitotarvikejakelun mahdollistamiseen.

Olemme iloksemme saaneet vastata asiaa tiedusteleville, että kyllä on. Ja hyvä sellainen onkin! Me Optimalla digitalisoimme ja automatisoimme prosesseja tuomalla markkinoille ratkaisuja, joista on hyötyä päivittäisessä arjessa. Optima Locker-itsepalveluautomaatti soveltuu terveydenhuollon työntekijöille ja heidän asiakkailleen loistavasti hoitotarvikkeiden jakelu- ja noutopisteeksi.

Automatisointi tarkoittaa pitkäaikaissairauksien hoidossa tarvittavien hoitotarvikkeiden jakelussa sitä, että Tiina voi noutaa diabeteksen hoitoon tarvitsemansa tarvikkeet itselleen sopivana hetkenä jonottamatta hoitajalle. Niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin aikaa säästyy. Henkilökunnan työaikaa voidaan kohdentaa paremmin varsinaiseen hoitotyöhön, jakelun joustavuutta voidaan lisätä ja aikaa voidaan pidentää. Asiakkaan palvelukokemus – jopa elämänlaatu – paranee, kun sairauteen liittyvät tekijät eivät määritä päivien ja viikkojen aikatauluja.

Ja kyllä – Tiinan tulee yhä ajaa se sama 40 kilometriä terveyskeskukseen. Mutta hän voi tehdä sen itselleen sopivana ajankohtana niin, ettei jää yhdestäkään tärkeästä hetkestä paitsi. 

Riikka Sairanen

Markkinointipäällikkö
Optima Group Oy