Mistä on hyvä kiinteistöhuolto tehty?

Useimmat autonomistajat ovat tietoisia siitä, missä kunnossa kulkupeli on. Vaikka siirtyisit kymmenvuotiaan auton omistajaksi, saatavillasi oleva tieto kertoo auton historian sen alkumetreiltä asti – huoltokirjaa voi lukea kuin päiväkirjaa. Huolimatta siitä, että panostaisit autoosi enemmän kuin kukkaro antaisi periksi, harvalle asunnonomistajalle auto on kuitenkaan arvokkainta omaisuutta. Kuinka paljon tiedät kotisi, joka on luultavasti kalleinta mitä omistat, kunnosta ja huoltohistoriasta?   

Vietämme suuren osan ajastamme kotona, ja kotisi on osa kiinteistöä, jota tulee huoltaa samaan tapaan kuin autoa. Omakotitalon omistaja tekee sen usein itse: ruohonleikkaus, lumen kolaus ja haravointi tulee joka vuosi vastaan. Taloyhtiön huolto hoituu puolestaan kiinteistönhuollon toimesta. Ja kuten jokainen lähiöiden naapurikateus-ilmiön tunnistava tietää, ruohonkin voi leikata monella tapaa.

Hyvin hoidetusta kiinteistöhuollosta hyötyvät niin asukkaat, taloyhtiö kuin isännöitsijä. Palvelun tarjoajan näkökulmasta kiinteistöhuollon hankintaprosessi tulisi lähteä liikkeelle perusteellisesta kartoituksesta, joka tehdään paikan päällä. Näin pystytään huomioimaan kunkin kiinteistön ja pihapiirin ominaisuudet ja mahdollisesti huoltoon vaikuttavat tekijät. Yksilöllinen arviointi antaa myös realistisen pohjan tarjoukseen sekä mahdolliseen tulevaan huoltosopimukseen. 

Kilpailu kiinteistöhuoltoalalla on kovaa, ja lainalaisuudet ovat toisinaan valitettavan mustavalkoisia. Alalla vallitsee tarjouskilpailukäytäntö, jossa voittajaksi selviää usein eniten tehtäviä halvimmalla hinnalla tarjoava. Sen soisi kehittyvän suuntaan, jossa hinnan lisäksi myös muilla, kokonaisuuteen hintaa enemmän vaikuttavilla tekijöillä olisi suurempi painoarvo. Yksilöllisellä, asiakaslähtöisellä ja kokonaisuuden huomioonottavalla kiinteistöhuollolla säästää pitkällä (yllättävän lyhyellä) tähtäimellä euroja, aikaa, hermoja ja kiinteistöä.

Kiinteistöhuollon keskiössä tulisikin olla asiakas. Asukkaalle tärkein ja näkyvin osa on usein ulkoalueet, hallitukselle ja isännöitsijälle puolestaan kiinteistön teknisillä ominaisuuksilla on suurin merkitys. Tarkastellaan asiaa sitten asukkaan, hallituksen tai isännöitsijän näkökulmasta, kiinteistöhuollon tehtävä on pitää hyvää huolta kiinteistöstä: palvella asiakasta ja pitää asiakkuudesta parasta mahdollista huolta. Palvelukulttuurin toivoisikin kehittyvän alalla harppauksin eteenpäin. 

Kiinteistönhoitajat työssään.

Palataan vielä siihen auton huoltokirjaan. Auton tapaan kullakin kiinteistöllä on historiansa, joka sisältää valtavan määrän tietoa. On rikkoutuneita rännejä, vesivahinkoja ja rappeutuneita maaleja, vuosien varrella kymmeniä huoltokäyntejä, lukuisia vaihdettuja suodattimia. Mutta kenellä tämä tieto on? Kun kiinteistöhuolto vaihtuu, aiemman huoltoyhtiön hallussa ollut tieto muuttuu hetkessä hiljaiseksi tiedoksi, jota on haastava siirtää.

Ideaalitilanteessa kiinteistötiedon omistaisikin kiinteistö itse – se kulkisi mukana vuosien ja tilanteiden vaihtuessa yhtä pitkään, kuin kiinteistön elinkaari on. Ajantasaisen ja tarkan tiedon tallentava järjestelmä, johon myös sähköinen huoltokirja voidaan sisällyttää, toimii huoltokirjan lisäksi myös kiinteistön päiväkirjana. Kiinteistöhuollostakin tulee entistä luotettavampaa ja läpinäkyvämpää, kun kiinteistökohtaiset tiedot on viestitty julkisesti järjestelmän kautta.

Niin, mistä on hyvä kiinteistöhuolto tehty? Ainakin siitä, että kiinteistönhoitajien työtä arvostetaan – että kiinteistön hyvinvoinnista vuoden jokaisena päivänä huolta pitävät voivat tulla aidosti hymyillen töihin aamuisin ja tehdä työtään ylpeänä. Siitä, että kiinteistöstä huolehditaan koko sen elinkaaren ajan niin kuin arvokkaimmasta omaisuudesta kuuluu. Siitä, että kiinteistöhuolto toimintana on vastuullista, läpinäkyvää ja seurattavaa. Että viestintä ja palvelu pelaavat. Ja ennen kaikkea siitä, että kaiken toiminnan keskiössä on asiakas. Kiinteistöhuolto on tärkeä tekijä niin asuinviihtyvyyden kuin kiinteistön arvon kannalta. Sillä, kuka kiinteistösi huoltaa, on merkitystä.

Anniina Sääskilahti
Toimitusjohtaja
Optima Kiinteistöpalvelut Oy