Näin tarjoat parempaa lainauspalvelua

Yhtäkkiä jonoja on kaikkialla. Ihmiset pakkautuvat taas sisätiloihin, mistä he ovat loistaneet poissaolollaan kesäkuuman aikaan. Syksy täyttää julkiset rakennukset, koululaitokset ja kirjastot opiskelevilla ja työskentelevillä. 

Ihmispaljous voi tuoda mukanaan haastavia asiakastilanteita. Oletko miettinyt, mikä merkitys sujuvalla asiakaspalvelulla on? Kaikkihan me tuppaamme olemaan hyvin kiireisiä, joten huomaamme kyllä saadessamme nopeaa ja toimivaa asiakaspalvelua. Vielä paremmin, ikävä kyllä, muistamme tilanteet, joissa olemme odottamisen kyllästyttämiä tai totaalisen turhautuneita huonoon palveluun. 

Pysyvä trendi on, että kaikkialla pyritään säästämään. Tämä ei saisi kuitenkaan näkyä huonontuneena asiakaspalveluna. Oletan, että kaikki me yritysmaailmassa tai julkisella sektorilla toimivat haluamme tarjota jokaiselle yksittäisellekin ihmiselle hyvällä tavalla mieleenpainuvan asiakaskokemuksen.

Annan nyt pari esimerkkiä, miten asiakaspalvelua voidaan tehostaa samalla kun säästetään henkilöstökuluissa ja tilojen käytössä. Ideat soveltuvat erityisesti kirjastoihin ja oppilaitoksiin, mutta muovautuvat moneen käyttöön kohteesta riippumatta. 

Kirjastoissa ja oppilaitoksissa tiedonnälkäiset tarvitsevat tietokoneita ja muita työskentelyvälineitä käyttöönsä, jolloin toimintaa on useissa paikoissa nopeutettu lainausautomaatin avulla. 

Asiakas lainaa esimerkiksi Optima Locker™ -palveluautomaatista läppärin, tabletin, audiovälineitä tai muun työskentelyvälineen itsenäisesti kirjastokortin tai sähköpostitunnuksen avulla. Nopeaa ja helppoa. Henkilökunta vapautuu muuhun työhön ja työntekijät voivat keskittyä tehtäviin, joissa he ovat korvaamattomia. Samalla säästetään tilojen kustannuksissa. Entisiä tietokonehuoneita voidaan vapauttaa muuhun käyttöön pienen automaatin hoitaessa lainaustoiminnot. Autentikoinnilla varmistetaan, että asiakkaalla on oikeus lainata ja tavarat pysyvät turvassa sähkölukon takana.

Optima Key Locker
Optima Key Locker

Paitsi työskentelyssä, myös lomareissulla hyvä ja nopea asiakaspalvelu on kullan arvoista. Tuomo kertoi postauksessaan lomaa mutkistaneesta avainjahdista, mistä saa hyvän käsityksen, mitä avaintenhallinta voi olla. Tuomon majoittuminen lomalla olisi sujunut huomattavasti leppoisammin, jos avainten vaihto olisi hoidettu Optima Key Locker™ – palveluautomaatilla.

Fiksua tässä Optima Key Locker™ -palveluautomaatissa on erityisesti se, että avainten hallinta tapahtuu web-selaimella. Selaimella syötetään puhelinnumero, johon PIN-koodi lähetetään ja asiakas noutaa avaimet hänelle sopivana aikana. Myös palautus onnistuu samalla PIN-koodilla. Palveluntarjoajana olet luonnollisesti kiinnostunut omaisuutesi turvallisuudesta ja järjestelmän helppokäyttöisyydestä: Tästä huolehtivat sähkölukot ja asiakaskohtaiset PIN-koodit.

Optima Key Locker™ voidaan muokata sekä kooltaan että ulkoasultaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kysy meiltä lisää Optima Locker™ tai Optima Key Locker™ ratkaisuista yrityksesi sisäisiin ja ulkoisiin palvelu-, nouto- ja lainaustilanteisiin.

Jouni Göös

Liiketoimintajohtaja
Optima ICT-palvelut