Päiväni takapäivystäjänä

Perjantai 2.6.2017. Ensimmäinen kerta takapäivystäjänä jännittää itse asiassa aika lailla. Auto on vielä tien päällä lainassa mutta sovimme, että voin tarvittaessa ottaa minkä hyvänsä auton käyttööni, jos tulee pakollinen lähtö. Selvittelen puhelimessa ongelmaa puhelinvaihteemme kanssa: puhelin ei voi yhdistää palvelimelle ja syyksi selviää, että appsissa on väärä palvelin oletuksena. Lopulta kaikki kuitenkin toimii kuten pitääkin.

Tässä välissä kellon ollessa 20.00 pääsen saunaan rentoutumaan. Ihanaa, rankka viikko takana ja sauna tekee hyvää. Olo on kuin lähes uudella ihmisellä.

Huoltomies soittaa. Taloyhtiön A:n asunnossa B66 osa sähköistä ei toimi. Huoltomies arvelee tämän johtuvan palaneesta sulakkeesta. Soitan asiakkaalle, joka kertoo, että osassa asunnosta eivät sähköt toimi. Kerron, että sulakekaappi todennäköisesti sijaitsee eteisessä. Asiakkaan mukaan eteisessä on vain neljä korkeaa kaappia, joista yksi on siivouskaappi eikä mitään muita kaappeja. Kuvailen sulakekaapin tarkkaan ja lupaan, että asiakas saa soittaa minulle seuraavana päivänä suoraan, jollei sulakekaappia millään löydy. Asiakas kyselee myös muuttoilmoituksen teosta, vieraspaikoista ja rikki olevasta hellan kulmasta. Autan parhaani mukaan ja neuvon, miten toimia. 

Kello on noin 22.30 ja on korkea aika alkaa leipoa ensimmäistä piirakkaa tyttären huomisiin valmistujaisiin. Ehkä voisin ehtiä leipomaan sekä kasvis- että kinkkupiirakat jos pistän oikein hösseliksi. Puolilta öin totean jättäväni toisen piirakan leipomisen suosiolla aamuksi.

Lauantaina aamupäivällä yksi puhelu menee minulta ohi. En pystynyt vastaamaan pojan saadessa juuri peruskoulun päättötodistustaan ja minun nyyhkiessäni nenäliinaan. Kamala olo – en ole hoitanut työtäni! Onneksi huoltomies on saanut kollegalta apua. Tulee mukava ja turvallinen olo, kun takapäivystäjälläkin on takapäivystäjä. Ihana työpaikka ja ihanat työkaverit. 

Päästyäni takaisin kotiin ja alettuani leipomaan tyttären valmistujaisjuhlia varten toista piirasta, huoltomies soittaa. Taloyhtiön B:n asukas valittaa viemärin hajusta asunnossa. Toinen on soitellut taloyhtiö C:sta, että kuivausrumpu ei toimi. Pyydän asiakkaiden numerot ja sovin ilmoittavani, tarvitseeko lähteä paikan päälle. Soitan ensin viemärin hajusta. Asiakas kertoo puhdistaneensa jo lattiakaivot ja hajulukot mutta se ei auta hajuun lainkaan; päinvastoin se on vain pahentunut eilisestä. Hän on paikantanut hajun luukulle, joka vie talon alle ja kertoo hajun olevan karmea. Saatuani numeron soitan lokavetofirmaan ja he lupaavat lähteä paikalle.

Tavoittelen C:n asukasta rikkinäisen kuivausrummun osalta. Asiakas ei vastaa puhelimeen eli en pääse kertomaan, että maanantaina pitäisi ottaa yhteyttä kodinkonehuoltoon. Ilmoitan huoltomiehelle, ettei tarvitse lähteä asiakkaille ja leipominen jatkuu.

Saan tiedon, että asukas taloyhtiö D:stä on soittanut kaatuvasta tolpasta tai puusta. Huoltomies soittaa ja kertoo, että koivu nojaa raskaasti aitaa vasten ja on kaatumaisillaan. Neuvon häntä joko pysymään paikalla varoittamassa ohikulkijoita tai laittamaan liikennetötsät molemmille puolin kevyen liikenteen väylälle. Soitanko jollekin päivystävälle metsurille vai pelastuslaitokselle? Pelastuslaitos on oikea vaihtoehto ja Vantaankoskelta saapuu nopeasti porukkaa kaatamaan puun lopullisesti. Sitä ennen ehdin soittaa ja kertoa avun olevan tulossa. Päivä sekä aita pelastettu.

Tässä hötäkässä on piirakka leivottu (puheluita soitellessani pelkäsin unohtavani sen uuniin karrelle palanein seurauksin), auto pakattu ja haettu salaattiainekset, juustot, patongit, savulohet sun muut tykötarpeet kaupasta tehokkaasti. Oletettavasti kaikki on jopa muistettu.

Matkalle tyttären luo tulee viesti: taloyhtiö E:n asunnossa tiskikoneesta vuotaa vettä. Huoltomies kysyy, laitetaanko suoraan putkari paikalle ja meneekö lasku asiakkaalle. Putkari paikalle ja selvittämään asiaa tarkemmin. Mistä se vuotaa? Sovimme huoltomiehen kanssa, ettei kannata missään tapauksessa hänenkin lähteä paikalle, kun päivystävä putkifirma on jo menossa. Raahatessani astioita ja ruokia hissistä taloyhtiö B:stä soitetaan, että oli todellakin tarpeellinen käynti: yhtiön runkoviemäri ollut tukossa. Se on nyt putsattu ja kiittelenkin kovasti ripeästä avusta.

Saavun viimein suunnitellusta aikataulustani tunnin myöhässä tyttären luo valmistujaisjuhlia laittamaan. Juustosarvet rullalle ja uuniin, pöydän kattaminen ja viisi minuuttia ennen vieraiden tuloa mekko niskaan ja hymy naamalle. Tarjoilut näyttävät ja tuoksuvat hyvältä.

Putkiyhtiön päivystäjä soittaa ja tiedustelee Taloyhtiö E:hen liittyviä yhteystietoja. Avaan House Optiman, kirjoitan tiedot tytön laskun taakse ja laitan pyydetyn tekstarin matkaan putkifirmalle. Olemme molemmat, sekä putkiyhtiön päivystäjä, että minä, yrittäneet tavoitella isännöitsijää, joka ei kuitenkaan vastaa puhelimeensa. Lähetän isännöitsijälle lyhyen tekstiviestin kertoakseni vuodosta ja siitä, että tilanne on työn alla.

Juhlat alkavat päästä vauhtiin. Iloista puheensorinaa ja samppanjalasien kilinää kuuluu ympäriltä. 

Suora puhelu taloyhtiö E:n hallituksen jäseneltä: katosta tippuu vettä. Asunto on A3. Pyydänkin asiakasta tarkistamaan ylemmän asunnon numeron, joka on A6. Soitan putkiyhtiöön kysyäkseni missä asunnossa ovat (A6) ja kerron alakertaan valuvasta vedestä. Putkifirman päivystäjä lupaa käydä alakerrassa soittamassa ovikelloa ja tarkistamassa tilanteen.

Lisää vieraita saapuu paikalle ja todistuksia luetaan antaumuksella sekä kehuen valmistuneita. Neuvon puhelimitse yhden yhtiömme auton tankkaajaa, että auto syö 95:sta, ei dieseliä. Totean, että on hyvä, että tarkistetaan ennen kuin tankataan sitä dieseliä.

Putkiyhtiö soittaa ja ilmoittaa, että kosteuskartoitusta ei kannata hommata tänään: vettä on valunut jo pitkään, betoni on pehmentynyttä ja elementtien saumasta valuu vettä alakertaan. Sovitaan päivystäjän kanssa, että tehdään nyt mitä voidaan ja jatketaan maanantaina, sillä ei kannata alkaa nyt korjata viemäriä – on jo niin laajasta vauriosta kyse kaiken kaikkiaan. Toimimme siis hänen suosituksensa ja minun maalaisjärkeni mukaan. Kiittelen päivystäjää siitä, että on niin hyvin pitänyt minut ajan tasalla.

Kiireestä huolimatta tarjoilut ovat onnistuneet loistavasti, vieraat viihtyvät ja juhlittavat vaikuttavat onnellisilta.

Tulee viesti, että Taloyhtiö A:n C-rapun hissi ei toimi. Kohteessa on Schindlerin hissit, mutta asiakas ei löydä hissiyhtiön päivystysnumeroa ja sovin huoltomiehen kanssa tilaavani hissihuollon ja infoavani asiakasta. Päivystysnumero on varattuna 12 minuuttia, jolloin pojan kummitäti soittaa päivystyksen varanumeroon minun jonottaessani ensisijaiseen. Varanumero onneksi vastaa. Soitan vielä asiakkaalle ja kerron Schindlerin päivystäjän tulevan heti, kun pääsee. Asiakas on hyvin tyytyväinen. Ilmoitan myös huoltomiehelle viestillä homman olevan ok. Kello on 20.29.

Juhlat alkavat hiipua, valmistuneet suunnittelevat iltamenojaan ja siivoillaan tiskejä pois. Taloyhtiön A:n asukkaasta ei ole kuulunut mitään. Lienee siis löytänyt sulakekaapin.

Kello 23.16: vilkuilen puhelinta. Onko siinä jotain vikaa, kun se on hiljaa? Tilaston mukaan huoltopäivystykseen tulee keskimäärin 4,09 puhelua vuorokaudessa.

Seuraavat päivät ovat hiljaiset. 

Tiina Tarkkala
Myyntipäällikkö
Optima Kiinteistöpalvelut Oy